Hoe werkt het bij HomeWorks voor hulpen

"Zorgeloos je werk doen, dat wil toch iedereen?"

Bij Vereniging HomeWorks kan dat, want als vereniging van 1200 hulpen zijn wij er voor elkaar! In de praktijk betekend dit dat je zorgeloos aan de slag kan en door ons ondersteund wordt door bijvoorbeeld voldoende klanten aan te bieden en de financiele afhandeling voor je te doen.

Via jouw handige inlogomgeving, jouw persoonlijke gebruikersaccount ‘Mijn HomeWorks’ kan je precies aangeven welk werk je zoekt en zorgen wij voor klanten voor jou. Je kunt er ook je vakanties doorgeven en zelfs chatten met jouw klanten zodat je geen privégegevens hoeft te delen. Maar daarnaast kan je ons ook altijd telefonisch bereiken of naar ons kantoor komen.

Wij vinden persoonlijk contact belangrijk om te kunnen zorgen voor veiligheid en continuïteit op verschillende manieren, zowel voor als achter de schermen!

Werken als huishoudelijke hulp via HomeWorks, wat moet je weten?

adobestock 231009668

Wat verdien je en wanneer krijg je uitbetaald?

Jij bepaalt zelf jouw uurtarief! Het minimum uurtarief bij HomeWorks is € 11,85.

In jouw inlogomgeving kan je jouw gewerkte uren bewerken en goedkeuren. Als je elke maand op de 21e de uren hebt verwerkt die je hebt gewerkt, dan worden deze voor het einde van de maand aan je uitbetaald. Jouw lidmaatschapsgeld wordt namens jou bij de klant in rekening gebracht. Hier heb je geen omkijken naar.

Soort dienstverband

HomeWorks werkt op basis van de Regeling Dienstverlening aan huis. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis. Je bent dus in dienst op basis van de regeling dienstverlening aan huis. Het is een dienstverband en je bent dus GEEN zelfstandige die aansprakelijk is voor schade en BTW moet afdragen bijvoorbeeld.

Een paar belangrijke punten zijn:

1. Verzekering ziekte en werkloosheid

Je bent niet automatisch verzekerd tegen ziekte en werkloosheid maar je kan er voor kiezen om dit wel te willen. Je kan jezelf verzekeren bij het UWV regelen: https://www.uwv.nl/particulieren/verzekeren/index.asp Met het minimumloon van 11.85 hebben wij rekening gehouden met dat je jezelf kan verzekeren of niet en dan meer over te houden. Zelf bepaal je de hoogte van jouw inkomsten.

2. Belastingen

Er wordt geen belasting ingehouden op jouw loon. Je dient dus zelf aangifte doen van jouw verdiensten bij de belastingdienst. Dit doe je eenvoudig online op de website van de belastingdienst. Noteer hier het totaalbedrag dat je verdiend hebt bij "inkomsten uit overige werkzaamheden". Wij zorgen elk jaar voor een handig overzicht met daarop het totaalbedrag dat je via HomeWorks hebt verdiend! Dit vind je in ‘Mijn HomeWorks’.

Afhankelijk van hoeveel jij per jaar verdient moet jij belasting betalen of niet. Bel de gratis belastingtelefoon (0800 - 0543) om na te gaan waar jij rekening mee moet houden.

3. Sparen

Bij HomeWorks kun je gebruik maken van de handige spaarvoorzieningen om geld opzij te zetten voor belasting (maar ook voor vakantie en afwezigheid). Wij kunnen je helpen bij het maken van deze keuzes! Let op: Als je géén keuze maakt dan ontvang je jouw uurloon inclusief vakantiegeld en geld voor afwezigheid en moet je zelf geld reserveren voor betalen van belasting.

Starten bij HomeWorks hoe gaat dat?

Als al het papierwerk is geregeld, plannen we de eerste werkafspraak in. Dan ga je eerst 2 uur “proefdraaien” bij de eerste klant die jij hebt uitgekozen, tegen een uurtarief van €11,85. Deze klant beoordeelt dan hoe jij werkt. Als alles van beide kanten goed bevalt, dan kan je jouw rooster vol gaan plannen met klanten!

Als je start bij een nieuwe klant waar moet je dan op letten?

De klant zal jou op de eerste afspraak rondleiden door het huis en instructies geven zodat je weet wat je moet doen. En met welke schoonmaakmiddelen er schoongemaakt moet worden! Je kunt aan de klant vragen om te werken met onze checklist of vragen om instructies of wensen via de HomeWorks chat aan je kenbaar te maken. Deze chatbox vind je door in te loggen in ‘Mijn HomeWorks’.

Tip: Om teleurstelling te voorkomen is het raadzaam om aan de klant te vragen om een prioriteit lijst te maken zodat jij precies weet wat je als eerste moet doen en wat daarna voor zolang er tijd is. Dit is gelijk ook een handige manier om samen met de klant te bepalen wat haalbaar is en niet.

In het begin is het altijd even aftasten voor jou: wat staat waar?, hoe verdeel ik mijn tijd? enzovoorts. Maar na een paar keer is dat vaak helemaal duidelijk.

Jij werkt met de materialen en de schoonmaakproducten die de klant zelf in huis heeft. Wij vragen de klant altijd om de volgende materialen in huis te hebben:

  • Een huishoudtrap (boven je hoofd werken is niet prettig)
  • Emmers met beugel
  • Schoonmaakdoeken, spons en veel microvezeldoeken (omdat die laatste ook zonder zeep al goed werken)
  • na- droogdoeken (dit kunnen ook oude theedoeken, handdoelen of lakens zijn)
  • Raamtrekker
  • Toiletborstel
  • Stofzuiger liefst met verstelbare steel en voldoende stofzuigerzakken
  • Een mop/ dweil met ruitwringsysteem voor harde gladde vloeren
  • Een strijkijzer en strijkplank (wanneer er gestreken moet worden)
  • Huishoudhandschoenen
  • Vuilniszakken

Tip: als het trapje er niet stevig uitziet, ga er dan niet op staan! Denk aan je eigen veiligheid.

We vragen klant om de volgende schoonmaakproducten in huis te halen:

  • Allesreiniger
  • Afwasmiddel
  • Toiletreiniger
  • Glasreiniger
  • Schoonmaak azijn
  • Schuurmiddel
  • Speciale reiniging voor bijvoorbeeld RVS, marmer of hout

Tip: Heb je een voorkeur voor bepaalde schoonmaakproducten? Laat dit dan weten aan de klant!

Tip: Kalkreinigers zijn vaak agressief evenals bleek en chloor en zorgen nog wel eens voor probleempjes. Voor kalk op kranen kan je bijvoorbeeld beter schoonmaakazijn gebruiken waarmee je de lap doordrenkt die je vervolgens een nachtje om de verkalkte kraan drapeert.

Krijg ik de sleutel van de klant en hoe werkt dat dan?

De meeste klanten geven de sleutel aan je in bruikleen zodat je er altijd in kan.

Het is belangrijk dat je dan met de klant een “sleutelcontract” tekent. Zo heeft de klant het bewijs dat jij de sleutel hebt ontvangen. Als je stopt met werken bij de klant dan krijg je deze weer terug en dan heb jij het bewijs dat je de sleutel weer hebt teruggegeven. Je heb dus ofwel de sleutel ofwel het sleutelcontract!

Als je stopt bij een klant, dan moet je de sleutel binnen 1 week aan de klant teruggeven.

Download hier de sleutelverklaring

Tip: Stuur en ontvang sleutels niet per post. Ze raken vaak kwijt en het sleutelcontract kan dan niet gewisseld worden. Communiceer hier duidelijk over met elkaar in de chat van jouw inlogomgeving 'Mijn HomeWorks'.

Schade

"Waar gewerkt wordt vallen spaanders!" is een mooi gezegde. Oftewel: als je werkt kan het gebeuren dat er iets kapot gaat. Communiceer er vooral duidelijk over en leg hetgeen beschadigd is op een duidelijke plek of laat bijvoorbeeld via de chat aan jouw klant weten dat je per ongeluk schade hebt veroorzaakt.

Klanten weten dat jij als hulp niet aansprakelijk bent voor schade die per ongeluk is ontstaan tijdens het werken. Klanten kunnen er voor kiezen om een verzekering af te sluiten voor dergelijke schade. Eerder schreven we hierover: [schade bij huishoudelijke hulp]

Gebruik de handige app

We hebben een heel handige app die jou perfect gaat helpen bij jouw werk. Deze app installeer je door in te loggen in jouw persoonlijke inlogomgeving/gebruikers account ‘Mijn HomeWorks' en te gaan naar ‘instellingen’. Daar kun je de app installeren.

onze nieuwe app komt eraan

Meer vragen of hulp nodig?

Heb nog andere vragen? Lees ook eens onze antwoorden bij de veel gestelde vragen over werken bij HomeWorks of vragen over je account.

In de afgelopen 27 jaar hebben we veel ervaring opgedaan en weten hoe belangrijk het is om aandacht voor elkaar te hebben. Zit je ergens mee, gaat het niet goed, wil je het anders of wil je juist een handige tip met ons delen? Neem dan contact met ons op. Wij zijn er voor je!

Wij hopen op een fijne samenwerking.

Klik hier voor contact met de helpdesk