Veelgestelde vragen over werken als huishoudelijke hulp

Hoeveel verdient een hulp en wanneer krijg je uitbetaald?
Als hulp ben je een particuliere dienstverlener en bepaal je zelf je uurtarief. Het minimum uurtarief bij HomeWorks is € 11,85. In je persoonlijke gebruikersaccount ‘Mijn HomeWorks’ kun je jouw gewerkte uren bewerken en goedkeuren. Als je elke maand op de 21e de uren (die je hebt gewerkt) hebt verwerkt , dan worden deze voor het einde van de maand aan je uitbetaald.
Welke ondersteuning biedt HomeWorks aan hulpen?
HomeWorks zorgt er voor dat alles gemakkelijk verloopt. Zo regelen we nieuwe klanten voor jou, zorgen we dat de betalingen vlot en goed verlopen, hebben goed contact met klanten zodat we weten bij wie je komt te werken ontwikkelen we handige software waardoor het voor jou nog gemakkelijker is om te werken als huishoudelijke hulp. Ook zorgen we er voor dat jouw arbeidsvoorwaarden juist zijn en helpen we je met onze helpdesk als iets niet naar wens verloopt, je een vraag hebt of als je iets veranderd wilt hebben in jouw rooster bijvoorbeeld. Alles om er voor te zorgen dat jij lekker aan de slag kan!
Moet ik betalen om te werken via HomeWorks?
Nee, wij hanteren geen inschrijfgeld of bemiddelingskosten. En de lidmaatschapskosten van HomeWorks worden namens jou bij de klant in rekening gebracht bovenop het uurtarief dat jij wilt ontvangen. Hier heb je geen omkijken naar.
Mag ik zelf mijn uurtarief bepalen?
Ja, je mag zelf je uurtarief bepalen in je inlogomgeving/gebruikers account 'Mijn HomeWorks'. Het minimumtarief is 11,85 euro.
Ik wil werken als hulp. Hoe kan ik me aanmelden als hulp? Hoe werkt het?
Wil je werken als (huishoudelijke) hulp? Meld je dan gratis aan via onze website. In 3 eenvoudige stappen aan het werk. Hoe werkt het: Stap 1: geef jouw wensen door Je kiest dan welke werkzaamheden je wil doen en jouw uurtarief. Ook geef je aan waar en wanneer je wilt werken en of je nog specifieke voorkeuren hebt (huisdieren, strijken, etc.). Stap 2: gekozen worden door klanten Na een succesvolle aanmelding is jouw profiel zichtbaar, zodat klanten jou kunnen selecteren. Stap 3: bevestig jouw afspraak Bevestig dat je voor een klant wilt werken en de afspraak wordt direct ingepland. Als je je als hulp aanmeldt bij HomeWorks wordt je legitimatiebewijs gecontroleerd. En ontvang je uitleg en informatie over HomeWorks. In 'Mijn HomeWorks’, jouw persoonlijke gebruikersaccount kun je alles gemakkelijk zelf online regelen. Hier zie je ook een overzicht van jouw boekingen/afspraken, gewerkte uren en salaris betaling. Wil jij je registreren als hulp? Dat kan op www.homeworks.nl/aanmelden
Waar en hoe kan ik mijn beschikbaarheid aanpassen?
Log in bij ‘Mijn HomeWorks’ door te klikken op 'Mijn HomeWorks' of op het icoontje rechtsboven boven op onze website. Of je opent de app. Je kan jouw beschikbaarheid aanpassen door naar het kopje ‘profiel’ te gaan. Bij 'Mijn Voorkeuren', zie je jouw opgegeven voorkeuren. Je kan hier het aantal uur dat je wil werken en ook de mogelijke tijdvlakken (dagen en tijden) aanpassen en daarna druk je op 'opslaan'. Ook op het dashboard zie je jouw opgegeven beschikbaarheid. Die kan je ook vanuit daar aanpassen door op het icoontje met potloodje te klikken. Daarna pas je dan de mogelijke tijdvlakken en/of aantal uur dat je wil werken aan en druk je op 'opslaan'. Tip: Controleer regelmatig of jouw beschikbaarheid en taken nog up-to-date zijn zodat we de beste klanten voor je kunnen inplannen. Als je voor meer dagen en taken beschikbaar bent, vinden we meestal sneller/makkelijker werk voor je. Plaats ook een leuke foto, navigeer naar het kopje 'profiel' en klik op 'foto bewerken' en download een passende foto. Tip! Wil je geen nieuwe klanten meer? Zorg dan dat het aantal uren dat je wil werken gelijk is aan jouw ingeplande uren.
Waarom wil HomeWorks een kopie van mijn identiteitsbewijs?
Omdat we gaan samenwerken bij mensen thuis willen we er natuurlijk goed voor zorgen dat alles veilig en vertrouwd is. Met een kopie van jouw paspoort of id kaart kunnen we er beter voor zorgen dat er enkel gewerkt wordt door mensen die legaal in Nederland mogen werken en om fraude te voorkomen.
Moet ik mij verzekeren voor schade?
Als hulp ben je NIET aansprakelijk voor schade die je per ongeluk en tijdens het uitvoeren van je werk veroorzaakt. Klanten zijn vaak zelf verzekerd voor schade en zoniet dan kunnen wij dat voor hen organiseren zodat jij zorgeloos aan de slag kan. We adviseren je wel om een WA-verzekering af te sluiten. Dit omdat je wel opdraait voor de schade als je niet meer aan het werk bent, maar toch per ongeluk schade veroorzaakt. Heb je schade veroozaakt? Geef het zo snel mogelijk door aan de klant.
Ben ik verzekerd voor WW en ZW?
Bij de regeling dienstverlening aan huis ben je niet automatisch verzekerd tegen ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid, maar je kan er voor kiezen om jezelf te verzekeren. Dit kan je eenvoudig zelf regelen bij het UWV. Dit doe je op de de website van het UWV. Zelf draag je de premie af aan het UWV. Voor de eerste ziekteweken hebben we bij HomeWorks een buffer die jij vanuit jouw uurloon kan vullen. Je kan er ook voor kiezen om hier afstand van te doen en een hoger uurloon te ontvangen. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Heb ik recht op vakantietijd en vakantiegeld?
HomeWorks biedt je de mogelijkheid om spaarpotjes aan te maken. Die kun je gebruiken voor als je ziek bent, maar ook voor verlof, vakantiegeld en het betalen van belasting. Desgewenst, sparen we de standaard 8% van het basistarief voor je. Neem gerust contact op met onze helpdesk, dan helpen we je graag.
Word ik doorbetaald bij ziekte of werkloosheid?
Om tijdens de eerste zes weken ziekte of werkloosheid doorbetaald te kunnen worden, kies je in ‘Mijn HomeWorks’ voor het opbouwen van een spaarvoorziening. Log in bij ‘Mijn HomeWorks’, rechtsboven op onze website of HomeWorks app. En navigeer naar het kopje ‘loonstroken’. Hier kun je zien hoe veel je al gespaard hebt en/of de spaarpotjes aan- en uitzetten. Je bent niet automatisch verzekerd tegen ziekte en werkloosheid, maar je kunt er voor kiezen om je zelf te verzekeren. Dat kan je bij het UWV regelen. Kijk op: https://www.uwv.nl/particulieren/verzekeren/ik-wil-me-verzekeren-bij-uwv/detail/ik-ben-dienstverlener-aan-huis Heb je vragen? Neem gerust contact op met onze helpdesk, dan helpen we je graag.
Worden mijn reiskosten vergoed?
Als je reiskosten hebt bij klanten is het slim om jouw uurtarief wat te verhogen. Klanten betalen een all-in uur tarief voor de uren die je hebt gewerkt en betalen geen extra kosten zoals reiskosten. Bewaar de bonnetjes van jouw vervoerskosten. Deze kan je opvoeren als kosten waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Neem gerust contact op met onze helpdesk als je vragen hierover hebt.
Heb ik recht op pauze?
Je kunt altijd pauze nemen in overleg met je klant. Pauzes zijn wel altijd voor eigen rekening.
Moet ik als hulp belasting betalen?
Er wordt door HomeWorks of de klant geen belasting ingehouden op jouw loon. Als hulp moet je dus zelf aangifte doen van jouw verdiensten bij de belastingdienst. Dit doe je eenvoudig online op de website van de belastingdienst. Noteer hier het totaalbedrag dat je hebt verdiend bij "inkomsten uit overige werkzaamheden" Wij zorgen elk jaar voor een handig overzicht met daarop het totaalbedrag dat je via HomeWorks hebt verdiend! Afhankelijk van hoeveel jij per jaar verdient moet jij uiteindelijk wel of geen belasting betalen. Bel de gratis belastingtelefoon (0800 - 0543) om na te gaan waar jij rekening mee moet houden.
Heb ik recht op zwangerschapsverlof?
Ja, elke vrouw die werkt en zwanger is heeft recht op doorbetaald verlof. Als je huishoudelijke hulp bent, kun je aanspraak maken op een ZEZ-uitkering van minimaal 16 weken. Lees meer op de site van het UWV
Hoe geef ik mijn uren door?
Jouw uren kan je aanpassen en goedkeuren in ‘Mijn HomeWorks'. Log in bij ‘Mijn HomeWorks’ door te klikken op 'Mijn HomeWorks' of op het icoontje rechtsboven boven op onze website. Of open de app. Navigeer dan naar kopje ‘uren’. Je krijgt iedere maand je gewerkte uren uitbetaald. De periodes lopen altijd van de 21e van de ene maand tot en met de 20e van de maand erop. Maandelijks verwerken wij vanaf de 20e alle goedgekeurde uren. Jouw geld ontvang je altijd voor het einde van de maand.
Hoe zit het met belastingen?
Je werkt op basis van de regeling dienstverlening aan huis. Je bent dus GEEN zelfstandige die BTW moet afdragen en een schadeverzekering moet hebben. Op basis van deze regeling wordt er vooraf geen inkomstenbelasting ingehouden op je loon, doe je aangifte aan het einde van het jaar. Op de site van de belastingdienst zie je dan vanzelf of en hoeveel belasting je dient te betalen. Neem contact op met de Belastingtelefoon (bel gratis 0800-0543) om na te vragen wat je aan het einde van jaar moet betalen. Desgewenst kun je hiervoor via HomeWorks maandelijks een bedrag apart zetten. Vragen? Jouw helpdesk helpt je graag verder.