FAQ

Home Works werkt op basis van de overheidsregeling “Dienstverlening aan huis”. Wij bieden je een contract op basis van deze regeling, voor onbepaalde tijd.

Werken via de regeling “Dienstverlening aan huis” betekent dat je wit kan werken als huishoudelijke hulp, vanuit een organisatie die alles regelt. Home Works zorgt ervoor dat jij als hulp iedere maand een loonstrook ontvangt met de gewerkte uren. Je kunt zelf kiezen voor verschillende voorzieningen als sparen voor vakantiegeld of uitbetaling bij ziekte. Ook helpen wij met alles wat er bij jouw werkzaamheden komt kijken.

11,85 als huishoudelijke hulp.

12,35 als inwerkhulp.

12,85 als voorvrouw. 

13,05 als tuinhulp.

13,70 bij eenmalige schoonmaak.

Zorg jij ervoor dat iemand klant is geworden dan krijg je 25 euro extra.

Iedereen in Nederland die voor geld werkt is verplicht om aan de belastingdienst te laten weten hoeveel er verdient is. 

Als je in loondienst bent doet jouw werkgever dit en wordt er van jouw bruto loon geld ingehouden en afgedragen aan de belastingdienst. 

Bij de regeling Dienstverlening aan huis wordt dit niet automatisch gedaan. Aan het eind van het jaar dien je aangifte inkomstenbelasting te doen. Home Works kan jou daar bij helpen. 

Je dient, afhankelijk van het totaal aan inkomen, inkomstenbelasting af te dragen, alsmede premie volksverzekering en uw bijdrage zorgverzekeringswet. Bij de aangifte van inkomstenbelasting worden deze bedragen automatisch berekend.

Naast dat Home Works jou kan helpen met de aangifte biedt zij ook de mogelijkheid om het af te dragen belastinggeld en premies apart te houden op de derdenrekening.

Home Works houdt standaard niets in voor de belasting. Als je werkt via de Regeling Dienstverlening aan huis moet je zelf aangifte doen voor de inkomstenbelasting en belasting en premies betalen. Wel kunnen we je helpen met het reserveren van geld voor de belastingdienst. Voor informatie over wat je zou moeten betalen en reserveren raden we je aan om de belastingdienst te bellen: 0800-0543

Je kunt bij Home Works zo veel werken als je wil. De meeste klanten willen graag hulp door de week tussen 9.00 uur en  17.00. Maar er zijn ook klanten die een voorkeur hebben voor zaterdag. Als jij dat geen probleem vindt, dan kan dat gewoon. 

De meeste klanten waarvoor je zal werken, zijn “vaste” klanten.
Er werken bij Home Works veel hulpen die al jaren een vaste groep klanten hebben. Zegt er één van jouw vaste klanten op? Dan zorgen wij ervoor dat je zo snel mogelijk weer een nieuwe vaste klant hebt.
Als je dit wilt, kun je via Home Works ook wel eens een “tijdelijke” klant krijgen. Dit zijn klanten die via hun verzekering tijdelijk huishoudelijke hulp vergoedt krijgen, omdat ze bijvoorbeeld ziek zijn.

Je kunt bij ons aangeven hoeveel uur je in totaal wilt werken. Vaak starten wij met één of enkele klant om te kijken hoe het gaat. Wanneer alles goed gaat, doen wij ons uiterste best om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk het aantal uren kan werken dat je wenst. In regio’s waar we veel aanvragen hebben, zal dit snel gaan.

Iedere maand geef je via jouw eigen Home Works inlogomgeving voor de 18e van de maand het aantal gewerkte uren door. Wij kunnen jouw klanten pas een factuur sturen wanneer jij het door jou aantal gewerkte uren hebt doorgegeven en wij die hebben gecontroleerd. Het is dus van groot belang dat je dit op tijd doet. De uren die je doorgeeft zijn die van de 21ste tot en met de 20ste van de maand. Je kunt dit heel gemakkelijk accorderen via je eigen Home Works inlogomgeving.

Als je ervoor zorgt dat jouw uren uiterlijk de 18de zijn doorgegeven, dan krijg je je uren voor het einde van de maand uitbetaald.

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je een keer niet kan werken bij een klant. Wij weten dit graag altijd zo tijdig mogelijk, minimaal een week van te voren, zodat we nog een vervangende hulp voor jouw klant kunnen zoeken. Die kan het dan een keer van je overnemen.

Bij ziekte zal dit natuurlijk moeilijk gaan, maar wij verzoeken je dit wel altijd door te geven aan jouw coördinator, zodat wij ook op kortere termijn nog wel ons best kunnen doen een vervangende hulp te vinden voor jouw klant.

Wanneer je bij iemand aan het werk bent, dan kan het natuurlijk altijd gebeuren dat je per ongeluk schade veroorzaakt. Wij vragen de klanten altijd vooraf om na te gaan of hun verzekering eventuele schade vergoedt.
Wanneer er iets stuks gaat door jouw grove schuld of nalatigheid dan kan jij aansprakelijk gesteld worden voor de ontstane schade. Wij vinden het belangrijk dat je een aansprakelijkheidsverzekering hebt. Reden hiervoor is niet dat schade door jou vergoed zal worden maar dat een eventuele discussie dan tussen verzekeringsmaatschappijen zelf kan worden gevoerd.

Lees meer over schade veroorzaakt door de huishoudelijke hulp

Bij de regeling diensten aan huis ben je niet verplicht verzekerd voor ZW en WW. Je kunt er voor kiezen om Home Works deze verzekering voor jou aan te laten vragen. Je kunt dit ook zelf doen op de site van het UWV, Op het moment dat je geen verzekering neemt dan wordt de premie met jouw netto loon uitbetaald.

Ja, elke vrouw die werkt en zwanger is heeft recht op doorbetaald verlof. Als je huishoudelijke hulp bent kan je aanspraak maken op een ZEZ-uitkering van minimaal 16 weken. Lees hier over de voorwaarden.

Nee, als je langer dan 4,5 uur werkt dan heb je wettelijk recht op 30 minuten pauze. Deze tijd is onbetaald. Het is aardig als iemand jou een kopje koffie aanbiedt maar het is verstandig om dan wel duidelijk te hebben of dit doorbetaalde tijd is of dat het onbetaalde tijd is zodat daar geen misverstanden over ontstaan. 

Wettelijk gelden deze regels voor pauze en werktijden

Wij zorgen er voor dat je voor het eind van de maand jouw geld op de rekening hebt staan.

Om dit te kunnen doen factureren wij de klanten de gewerkte uren van de 21ste tot en met de 20ste van de maand daarop.

Vragen?

Vind deze pagina leuk